Final Fantasy XV Windows Edition paljastettiin – PC-ominaisuustraileri

Gamescom-messut vuosimallia 2017 on käynnissä para-aikaa Kölnissä, Saksassa. Microsoft on toki paljastellut sitä sun tätä tämän vuoden loppupuolella julkaistavaan Xbox One X -konsoliin liittyen, kuten myös sen, että uutta “tehokonsolia” hyödyntäviä pelejä on julkaisun aikaa saatavilla noin sata kappaletta. Listan peleistä löydät täältä.

Kuitenkin Nvidia on taho, joka heitti sellaisen pommin ilmoille, joka oikeasti näyttää miltä alkuperäisestä pelistä paranneltua versio oikeasti näyttää ja tämä peli on alkuvuodesta 2018 julkaistava Final Fantasy XV:n pc-versio, joka kantaa virallisesti nimeä Final Fantasy XV Windows Edition ja tulee olemaan saatavilla Windows 10 Storessa, Steamissä ja Originissa. Luojan kiitos kyseessä ei ole Windows Store -yksinoikeus. En myöskään ole kauhean tohkeissani tuosta nimestä “Windows Edition”, se saa sen kuulostamaan nimenomaan Windows 10/Windows Store/UWP -kikkareelta, mutta onneksi näin ei ole.

Mitä pc-versio sitten tarjoilee uutta? No ensinnäkin luonnollisesti kyvyn ajaa peliä oikealla natiivilla 4K UHD -resoluutiolla ja jos potkua riittää, niin myös 60 fps. En ole tässä kohtaa vielä varma millainen ruudunpäivityskatto pelissä on, jos on ollenkaan, toivottavasti ei ainakaan 30 fps, se olisi katastrofaalinen kämmäys. Myös varsinaiset 4K UHD tekstuurit on ympätty mukaan näytönohjainta kuormittamaan.

Graafiset parannukset ei toki jää vain korkeampaan resoluutioon, tekstuureihin ja ruudunpäivitykseen, vaan peli tuleekin tukemaan lukuisan määrän Nvidian GameWorks -effektejä. Tiedän, että tämä saattaa olla joillekin pc-pelaajille iso päänsärky, mutta henkilökohtaisesti pidän näistä effekteistä, koska nämä on juuri niitä teknologioita, jotka erottaa pc-version graafisesti isoimmalla tavalla konsoliversioista resoluution ja ruudunpäivityksen lisäksi (hyviä esimerkkejä ovat ollee Batman Arkham -sarjan pelit) ja omistan raudan jolla näitä voi myös pelaamista varten pyörittää siedettävällä ruudunpäivitysnopeudella.

Näihin GameWorks -ominaisuuksiin lukeutuu mm. jo Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlandsista tuttu Turf Effects, joka auttaa luomaan maailmaan realistisemman näköistä ja pelaajaan ja muihin hahmoihin reagoivaa ruohoa ja kasvistoa. The Witcher III: WIld Huntissa hyvin esillä ollut ja tutumpi HairWorks on myös mukana, ainakin pelin villieläimien turkkeja koristamassa ja ero ilman HairWorksia pyörivään peliin onkin kuin yöllä ja päivällä. Mukaan on saatu myös ainakin nimensä puolesta uudempi Nvidia Flow -teknologia, joka simuloi savu, tuli ja nestemäisiä objekteja realistisemmin. Toivoisinkin, että pelin vesifysiikat olisi tuntuvasti paremmalla tasolla kuin konsoliversioissa, joita niitäkin alennettiin tuntuvasti pelin aikaisemmista versioista julkaisuversioon. Muutenkin fanaattisena vesifysiikka ja effekti fanina odotan aina paljon pelien veden simuloinnilta.

Peli tukee myös parempia varjoja ja varjostukseffektejä Nvidia HFTS kehittyneiden varjoalgoritmien saattelemana ja tukee myös VXAO High Quality Ambien Occlusionia. En edes tiedä suomenkielistä termiä tuolle ambien occlusionille, mutta se ei menoa haittaa, jos sinä tiedät, kerro siitä ihmeessä kommenttiosiossa!

Myös ääniosasto ei jää täysin huomioitta ja pelin kiistämättä paras versio tulee sisältämään Dolby Atmos miksauksen, eli jos omistat Dolby Atmos kotieatterin, äänilaitteen joka tukee sitä tai Dolby Atmos kuulokkeet niin aitoa objektiivipohjaista-ääntä on luvassa. En tiedä onko tämä ominaisuus tulossa konsoleille vai ei, en näe sinänsä syytä miksei ainakin Xbox One S ja Xbox One X tukisi tätä, koska kyseiset laitteet pystyy ainakin standardia toistamaan. PlayStation-konsoleista en ole tällä haavaa ihan varma, tukeeko edes PS4 Pro moista. Jätä kommentteihin jos tiedät asiasta enemmän.

Final Fantasy XV:n pc-versio tulee myös sisältään ensimmäisen persoonan kameramoodin, niille jotka sellaisesta on kiinnostuneita. Itse en henkilökohtaisesti moisesta välitä, mutta se ei tarkoita etteikö joku kanssapelaaja siitä hupia repisi!

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä peli tukee myös Nvidian Ansel kuvankaappauseteknologiaa, joka lämmittää paljon allekirjoittaneen sydäntä, koska itseasissa ylläpidän eräänlaista kuvankaappaussivustoa, sen nimi on MFT Gaming Photography ja se löytyy osoitteesta: https://mftgamingphotography.wordpress.com/. On siis sata prosenttisen varmaa, että myös tästä pelistä alkaa alkuvuodesta 2018 löytymään settiä myös sieltä.

Näillä näkymin näyttää siis siltä, että pelin pc-version odottaminen tulee olemaan sen arvoista!

Lähde: Youtube ja Nvidia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *