Tulevat pelit jotka käyttävät Nvidian uutta RTX-teknologiaa

Olet siis ostamassa etujunassa Nvidian uuden RTX-sarjan näytönohjaimen, kun ne syyskuun  20. päivä julkaistaan.  Ainakin 21 tulevaa peliä tukee uusia ominaisuuksia jollain tavalla.

Tällä hetkellä nämä 21 peliä jakautuvat kahteen leiriin, joista osa tukee tällä hetkellä kuuminta uutta paljon puhuttua säteenseurantaa (ray tracing) eli näytönohjaimen RT-ytimiä (RT cores) ja osa vähemmän puhuttua, mutta suorituskykyä parantavaa ominaisuutta toisin kuin säteenseuranta, eli syväoppimiseen (deep learning) perustuvaa uutta Nvidian reunanpehmennys (anti-aliasing) -tekniikkaa, jonka akronyymi on DLSS eli Deep Learning Super Sampling, joka käyttää siis hyväkseen Turing-arkkitehtuurin jo aikaisemmin tuttuja Tensor-ytimiä (Tensor cores), jotka on varta vasten kehitetty tekoälyä (AI tai Artificial Intelligence) ja syväoppimista varten. Osa peleistä tukee molempia, kuten Atomic Heart ja Mechwarrior 5: Mercenaries.

Reaaliaikaista säteenseurantaa tukevien pelien lista näyttää seuraavalta:

Assetto Corsa Competizione (Kunos Simulazioni/505 Games)
Atomic Heart (Mundfish)
Battlefield V (EA/DICE)
Control (Remedy Entertainment/505 Games)
Enlisted (Gaijin Entertainment/Darkflow Software)
Justice (NetEase)
JX3  (Kingsoft)
MechWarrior 5: Mercenaries (Piranha Games)
Metro Exodus (4A Games)
ProjectDH (Nexon’s devCAT Studio)
Shadow of the Tomb Raider (Square Enix/Eidos-Montréal/Crystal Dynamics/Nixxes)

DLSS-reunanpehmennystä tukevien pelien lista on seuraava:

Ark: Survival Evolved (Studio Wildcard)
Atomic Heart (Mundfish)
Dauntless -(Phoenix Labs)
Final Fantasy XV (Square Enix)
Fractured Lands (Unbroken Studios)
Hitman 2 (O Interactive/Warner Bros.)
Islands of Nyne (Define Human Studios)
Justice (NetEase)
JX3 (Kingsoft)
Mechwarrior 5: Mercenaries (Piranha Games)
PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG Corp.)
Remnant: – the Ashes (Arc Games)
Serious Sam 4: Planet Badass (Croteam/Devolver Digital)
Shadow of the Tomb Raider (Square Enix/Eidos-Montréal/Crystal Dynamics/Nixxes)
The Forge Arena (Freezing Raccoon Studios)
We Happy Few (Compulsion Games / Gearbox)

Nvidia on myös ilmoittanut virallisia suorituskykymittauksia jo olemassaoleviin peleihin käyttäen RTX 2080 -korttia pelien Ultra-preset -asetuksilla ja 4K-resoluutiolla. Luonnollisesti näihin tuloksiin kannattaa suhtautua isolla säkillä suolaa ja ennen ostopäätöksiä odotella varsinaisia puoleettomia testituloksia.

Vielä yksi uusi asia RTX-kortteihin liittyen pitää mainita ja se on RTX-tuki Nvidia Ansel-toimintoon, jonka suuri ystävä olen itsekin. Voit ihastella ottamiani Ansel-kuvia (ja muutakin “pelivalokuvaukseen” liittyvää) asiaan keskittyvältä sivustoltani MFT Gaming Photography. Anselissa ray tracing siis toimii niin, että pelaaja voi pelata peliä normaalisti ilman RTX asetuksia päällä ja sommitella kuvan hyvällä ruudunpäivityksellä, mutta sitten ennen varsinaista kuvan ottoa laittaa säteenjäljityksen päälle, joka tekee lopullisesta kuvasta paljon realistisemman. En malta odottaa!

Aiotko sinä ostaa uuden RTX-näyönohjaimen syyskuussa? Kerro siitä kommenttiosiossa, se ei vaadi edes rekisteröitymistä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *