CES 2014, Las Vegas – Nvidia G-Sync

Yksi tuote mitä Nvidia ajoi sisään CES messuilla 2014 oli G-sync, joka siis on itse tietokoneen näyttöihin tai televisioihin sijoitettu piiri, joka yhdessä Nvidia näytönohjaimen kanssa pitää huolen, että kuvan repeilyä ei tapahtuisi (screen tearing), joka on tähän asti saatu kitkettyä vain V-synciä käyttämällä, jossa siis ruudelle piirrettävät kuvat synkronoidaan pystysuunnassa ennen kuin se näytetään käyttäjälle ja tämä aiheuttaa ruudunpäivityksen lukituksen suoraan näytön virkistystaajuuteen, joka ilmaistaan hertseinä (Hz). Käytännössä tämä tarkoittaa, että 60 hertsisellä näytöllä ei käytännössä näy yli 60 kuvaa sekunnissa.

G-sync pyrkii nimenomaan paikkaamaan tämän ongelman asentamalla näyttöön G-sync piirin, jonka pitäisi poistaa repeilyä menettämättä ruudunpäivitysnopeutta. Eli jos pelisi ei pyöri 60 fps (frames per second) V-syncia käyttämällä ruudunpäivitys tippuu 30:neen, vaikka pelisi pyörisi huomattavasti korkeammalla nopeudella kuten 45 fps, joka on visuaalisesti iso ero. G-sync mahdollistaa nuo extra ruudut pelinopeudessa ja poistaa repeilyn. Haittapuolena luonnollisesti on se, että homma tarvitsee toimiakseen Nvidia Geforce näytönohjaimen, joka tukee G-syncia ja näytön josta löytyy G-sync-piiri.

Hintataso G-sync näytöille ei pitäisi juurikaan olla korkeampi, kuin näytöissä missä sitä ei ole, mikä on todella loistava uutinen ja auttaa varmasti Nvidiaa saamaan piirit näyttöihin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *