Ensimmäiset viralliset PS5-tiedot julki

Eilen Wired-julkaisulle antamassaan haastattelussa Sony Interactive Entertaimentin PS4-konsolin pääarkkitehti Mark Cerny paljasti yllättävänkin paljon teknisiä tietoja ja ominaisuuksia Sonyn seuraavan sukupolven pelikonsolista.

Ensinnäkin on mielenkiintoista, että Cerny ei kertaakaan kutsunut tulevaa seuraavan sukupolven konsolia PS5:ksi tai PlayStation 5:ksi vaan aina vain “seuraavan sukupolven konsoli”. Olisiko muka mahdollista, että PS5:n virallinen nimi ei olisikaan PS5? Siinäpä vasta ajateltavaa ja kannattaako Sonyn lähteä tässä kohtaa kikkailemaan nimillä, kun ovat neljä konsolisukupolvea vain kasvattaneet numeroa?

Teknisiltä ominaisuuksiltaan Sonyn seuraavan sukupolven konsoli lupaa varsin hyvää. Kuten PS4:n kohdalla Sonylla ollaan kuunneltu kehittäjien toiveita tulevan sukupolven rautaa suunnitellessa ja näistä suurimpien joukossa on ollut SSD-massamuisti saumattomampien pelikokemusten ja nopeampien lautausaikojen mahdollistamiseksi. SSD-levyn sisällyttäminen konsoliin standardina oli itsellänikin kärkipäässä toivelistalla mitä PS5:seen tulee ja onneksi sellainen saadaan ja vähän päälle!

Ei ihan mikä tahansa SSD-levy ilmeisesti vaan kustomoitu design. joka mahdollistaa uskomattoman suuren kaistanleveyden, jonka pitäisi Cernyn puheiden mukaan päihittää suorituskyvyssä kaikki tällä hetkellä kuluttajamarkkinoilla pc:lle saatavilla olevat SSD-levyt. Esimerkkinä hän käytti PS4:n Spider-Man -peliä, jonka latausaika PS4 Prolla mekaaniselta kiintolevyltä on 15 sekuntia, kun PS5:llä olevalla SSD-ratkaisulla sama latausaika on vain 0,8 sekuntia! Tietenkin latausaikaa vaikuttaa myös prosessorin (CPU) nopeus, , joka PS4:ssä on todella hidasta AMD Jaguar -mallia, mutta kuitenkin.

Hän myös sanoi, että jos laitan PS4 Pro -konsoliin PS4 Pro -konsolin hintaisen SSD-levyn saan ehkä kolmanneksen pois latausajoista, kun taas tapa jolla SSD on toteutettu PS5:ssä tarjoaa noin 19 kertaisen nopeusedun. Eli eivät vaan pulttaa sinne tavallista SATA-SSD:tä kiinni ja call it a day. Mahtavaa!

Mikäli tämä pitää paikkaansa, niin tämä on oikea halleluja! Pitkät latausajat ja esim. NHL-peleissä pitkäs simulointiajat ovat olleet suurimpia ärsyttävyyksiä konsoleilla pelatessa minulle jo vuosia ja jos siitä vihdoin päästään eroon, niin I’m all in!

Sitten siihen CPU:hun, joka ei yllätä ketään ketkä on vähänkään näitä loputtomia PS5-huhuja ja vuotoja seuranneet, eli PS5:sen tai miksikä ikinä sen ristivätkään, sydämenä sykkii AMD:n Zen2 -arkkitehtuuriin perustuva kolmannen sukupolven 7nm prosessilla valmistettu 8-ytiminen Ryzen. Säikeiden määrä ei vahvistunut, mutta uskaltaisin veikata, että tuossa on myös AMD:n SMT (simultaneous mulththreadin), joka on siis sama asia kuin Intelin HyperThreading. Huom! tätä ei ole kuitenkaan vahvistettu. Myöskään mitään puhetta ei ollut kellotaajuuksista. Toivoisin, että vähintään 3,2GHz.

GPU puolestaan on sekin AMD ja nimenomaan ilmeisesti AMD:n Sonylle valmistama kustomoitu Navi-arkkitehtuuriin perustuva sellainen. Ehkä isoimpana yllätyksenä Cerny vahvisti sen tukevan säteenseurantaa (ray tracing), joka on aidosti seuraavan sukupolven 3D-pelien renderöintitekniikkaa mahdollistaen entistä uskottavammat visuaalit ns. photorealismiin pyrkiessä. Myöskään tässä tapauksessa ei saatu sen kummempia yksityiskohta mm. kellotaajuuksista.

Cernyn mukaan säteenseuranta ei jää pelkästään pelien visuaalisen ilmeen parantimiseen vaan mahdollistaa myös entistä realistisemman ja tarkemman 3D-tilaäänikokemuksen. Äänestä puheen ollen todella toivon, että PS5 tulee tukemaan Dolby Atmos -ääntä. Pc:llä ja Xbox Onella tämä on mahdollista jo nyt, mutta jos PS4:stä haluaa saada 3D-ääntä pitää ostaa Sonyn Platinum -kuulokkeet ja sitä tukee lähinnä vain Sonyn omat pelit. Myöskään kuulokkeet ei ole ihanne ratkaisu meille, jotka nautimme mieluummin kotiteatterikokemuksesta tai muuten vain emme pidä kuulokkeista.

Muuta huomion arvoista haastattelussa oli vahvistus taaksepäinyhteensopivuudesta PS4:n kanssa. Eli yhteensopivuutta kaikkien aikaisempien PlayStation-konsoleiden kanssa siis ei ole tässä kohtaa varmuudella tulossa. Myös fyysiset levyt pysyvät kuvioissa mukana eli ei mitään täysin digitaalista levytöntä konsolia ole tulossa, luojan kiitos! Kuitenkin meille keräilijöille ja fyysisen kopion kannattajille ensisijaisen tärkeä ominaisuus. Myös PSVR-tulee toimimaan PS5:ssä, vaikka PSVR:n seuraajaa Cerny ei vielä vahvistanutkaan.

Myös tuki 8K-signaalille tulee olemaan ominaisuuslistalla ja ilmeisesti myös jotkut simppelimmät pelit voi jopa pyöriä tällä superkorkealla resoluutiolla. 8K-resoluutiotuki on hieno asia, koska let’s face it, seuraava TV minkä ostan tulee olemaan 8K-TV, niitä saa kaupasta jo nyt ja PS5 häämöttää aikaisintaan 2020 loppupuolella. Kyllä, Cerny vahvisti, että PS5 ei ole tulossa vielä tänä vuonna 2019.

Lopuksi Mark Cerny myös puhui kuinka tämä konsolisukupolvenvaihdos tulee olemaan ns. pehmeä vaihdos, joka tarjoaa fyysisen taaksepäinyhteensopivuuden PS4-pelien kanssa (ilmeisesti myös digitaalisen) ja lähitulevaisuudessa julkaistavat pelit tulevat olemaan niin PS4:llä kuin seuraavan sukupolven konsolillakin. Se mitkä pelit nämä tulevat olemaan ei ole tietoa, mutta itse vaikkaisin, että Sonyn omasta leiristä ns. cross-gen -pelejä ovat The Last of Us: Part II, Death Stranding ja Ghost of Tsushima. Hyvin todennäköisesti yksi ison profiilin cross-gen -peli tulee olemaan CD Projekt REDin Cyberpunk 2077. Cerny ei myöskään paljon avautunut pilvipelaamisesta ja pelaamisen tulevaisuudesta vaan sanoi vain, että PlayStation on ollu neljä konsolisukupolvea olohuoneessa ja tulee olemaan ainakin vielä yhden, mutta jos muistellaan PS4:n julkaisun aikoja, niin samanlaisia lausahduksia kuultiin myös silloin.

Tiedän, että artikkeli on pitkä, mutta niin oli lista hyvistä uutisistakin koskien PS5:sta tai Sonyn seuraavan sukupolven konsolia. Olen ihan oikeasti aidosti erittäin positiivisesti yllättynyt näistä ominaisuuksista, etenkin tuosta supernopeasta SSD-ratkaisusta, joka tulee toivottavasti ihan oikeasti ratkaisemaan yhden suurimmista ongelmista konsolipelaamisessa. Kunpa vielä saataisiin se kaikkein suurin ongelma konsolipelaamisesta jättää historiaan, eli 30fps -pelit ja huonot ruudunpäivitysnopeudet ylipäätään. Ainakin tuo CPU tällä kertaa mahdollistaa 60fps -pelit. Saapa nähdä sitten miten kehittäjät sitä hyödyntävät. Sormet ristissä 60fps -pelien suhteen!

Julkaisu ajankohta vasta aikaisintaan ensi vuonna oli pienoinen pettymys, mutta eipä sillä nyt suurta merkitystä ole. Myöskään mitään hintatietoja ei saatu, joten aika näyttää paljonko laitteesta joutuu kärsimään.

Lähde: https://www.wired.com/story/exclusive-sony-next-gen-console/

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *