Google starttasi seuraavan sukupolven pelaamisen?

Kirjoitin tässä blogissa pilvipelaamisesta (se oli myös ensimmäisiä MadFinnTech-videoita). Nyt vähän reilut viisi vuotta myöhemmin yksi maailman suurimmista yrityksistä Google on lähdössä tarjoamaan tätä tapaa pelata videopelejä julkistamalla uuden palvelunsa, jonka nimi on Stadia. Heti kättelyssä kehno nimi, koska en meinaa millään sitä muistaa ja sitten näin Suomalaisena sana muistuttaa liian paljon sanaa stadi.

Palvelun on tarkoitus tarjota AAA-tasoisia pelejä kaikille laitteille pelattavaksi niiden suorituskyvystä riippumatta. Eli matkapuhelimisita pöytätietokoneisiin ja kaikelle mahdolliselle siltä väliltä kuten tableteille ja älytelevisioille (kaikille televisioille nykyään).

Google painotti palvelun helppoutta ja hyppääminen laitteesta toiseen pitäisi olla varsin saumatonta ja nopeaa. Esim. peliä voisi ilman viivytyksiä jatkaa puhelimen ruudulta siitä mihin isolla televsio ruudulla jäi. Myöskin pelien internetistä lataaminen, asentaminen ja päivittäminen jäisi pois käyttäjän kokemuksesta.

Googlen tavoitteena on myös integroida Stadia-palvelu Youtube-käyttökokemukseen ja pelin hyppäämiseen videosta ei menisi kuin viisi sekuntia. Tämän tavoitteena on vähentää aikaa ja vaivaa jolla pelaajat pääsisi nopeammin pelaamaan pelejä joita he katsovat Youtubesta.

Stadialla olisi tarkoitus päästä pelaamaan kaikkia monialustapelejä tai ns. multiplattereita, kuin myös Googlen oman peliosaston Stadia Games and Entertainment -tuotantoa tulevaisuudessa, jota vetää aikaisemmin Ubisoftilla ja EA:lla vaikuttanut Jade Raymond.

Kolmannen osapuolen julkaisijoista ainakin Ubisoft ja Bethesda on osoittanut kiinnostuksensa alustaa kohtaan tuomalla Assassin’s Creed: Odysseyn ja Doom Eternalin palveluun.

Tekniset tiedot

Google paljasti myös vähän teknisiä tietoja palvelusta. Ensinnäkin ensialkuun palvelun pitäisi lähettää käyttäjälle parhaimmillaan 4K-resoluutioista kuvaa 60 kuvaa sekunnissa (frames per second, fps) ja siihen päälle laajasävykuva (High Dynamic Range, HDR). Se millaisella yhteydellä tähän ylletään jää nähtäväksi sekä myös kuinka se vertautuu varsinaiseen paikallisen laitteen tuottamaan kuvaan samoilla specseillä.

Palvelu käyttää alustana Linuxia ja Vulkan-rajapintaa ja ainakin Unreal ja Unity tarjoavat jo työkaluja Stadialle kehitystä varten. Varsinaista laskentatehoa olisi alustavasti tarjolla seuraavasti.

Aloitetaan ilmoitetulla laskentateholla, joka on 10,7 teraflops GPU, tämä vastaava luku on PS4 Pro:ssa 4,2, Xbox One X:ssä 6.0 ja 1080Ti:ssä 11,3. Eli jättää nykyiset pelikonsolit taakse, mutta häviää vielä muutaman vuoden takaiselle pelinäytönohjainten kuninkaalle. 56 CU:ta (Compute Units) ja HBM2-muisti (High Bandwidth Memory). CPU on kustomoitu x86-prosessori, joka sykkii 2,7 GHz kellotaajuudella, Hyperthreading ja AVX2. Muistia olis käytössä 16GB (gigatavua) 484GB/s tai gigatavua sekunnissa väylänopeudella sekä 9,5MB (megatavua) L2+L3 välimuistia.

Ei siis mikään ihan kauhea tykki. Toki pilvipalvelun luonteensa puolesta nämä specsit tulevat varmasti muuttuman lineaarisesti ajan myötä.

Myöskään en ymmärrä miksi edess lähteä rajoittamaan suorituskykyä ollenkaan lähtökohtaisesti, koska kyseessä on kuitenkin firma jolla on loputon kuilu rahaa ja ainut mikä saisi minut edes semisti ihan inasen kiinnostumaan pilvessä pelaamisesta olisi ennennäkemättömät pelit, jotka eivät olisi koskaan mahdollista 400 dollarin boksilla kotona!

Pelit, pelit, pelit. Ainut mikä myy rautaa tai tässä tapauksessa palvelua.

Stadian pitäisi tukea monenlalsia erilaisia peliohjaimia (toivottavasti DualShock 4 ja/tai tuleva DualShock 5 on tuettu) vaikka Google tuo saataville myös oman palvelua varta vasten kehitetyn peliohjaimen. Googlen omassa ohjaimessa on erikoisuutena olla wifin välityksellä yhteydessä suoraan Goolgen pilveen, mitä ikinä se käytännössä tarkoittaakaan. Ohjaimessa on myös mikrofoni, nappi Google Assistant -virutaaliavustajaan, Digital Foundry testien mukaan peliohjain tuntuu kädessä lähes samalta Xbox One -ohjaimen kanssa.

Laitteen olisi tarkoitus julkaista Pohjois-Amerikassa, Briteissä ja jossain päin Eurooppaa vielä tämän vuoden aikana. Tarkempia julkaisu- ja hintitetoja Google ei ole vielä ilmoittanut. Lisää tietoa on luvassa kesällä, ehkä E3-messuilla?

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *