Hyvän pelisuunnittelun tärkeimmät elementit

Videopelit ovat yhä monimutkaisempia ja niitä mahtuu maailmaan yhä enemmän. Pelejä löytyy konsoleille, tietokoneille ja mobiililaitteille, ja niiden teemat vaihtelevat korttipeleistä väkivaltaiseen räiskintään. Oma luokkansa ovat uhkapelit, joihin lisäjännitystä tuo oikealla rahalla pelaaminen.

Erilaisia pelejä voi ostaa kaupoista tai ladata netistä. Monet niistä ovat ilmaisia. Ja jos etsit parasta nettikasinoa, voit kääntyä NettiCasino Suomi -sivuston puoleen.

Viime vuosina ja vuosikymmeninä pelimarkkinat ovat kasvaneet valtavasti, ja nykyään yhä enemmän huomiota kiinnitetään pelien pelattavuuteen ja visuaaliseen olemukseen. Pelikokemus onkin nykyään se, josta hyvä pelisuunnittelu lähtee.Hyvän pelisuunnittelun tärkeimmät elementitHyvän pelisuunnittelun tärkeimmät elementitHyvän pelisuunnittelun tärkeimmät elementitHyvän pelisuunnittelun tärkeimmät elementitHyvän pelisuunnittelun tärkeimmät elemenhyvä

Pelien suunnittelussa on monta tärkeää puolta ja vaihetta, koska monipuolistuvat pelit ovat käymässä yhä monimutkaisemmiksi. Kaikkein tärkeimpiä pelisuunnittelut elementtejä ovat: pelityökalut, säännöt, tarina ja strategia.

Pelityökaluilla tarkoitetaan työkaluja tai tavaroita, joita ilman pelaaminen ei ole mahdollista. Tällaisia ovat esimerkiksi pelikortit, mutta kun puhutaan videopeleistä, kuten tässä, kysymykseen tulevat tietysti konsolit, tietokoneet ja älylaitteet.

Säännöt määrittelevät pelin. Jos säännöissä on paljon samankaltaisuuksia, kyseessä on todennäköisesti kaksi samantyyppistä peliä. Esimerkki tällaisista ovat kaikki MMORPG-pelit, joissa pelaaja juoksentelee ympäriinsä hyvin samankaltaisissa fantasiamaailmoissa mutta jotka erottuvat selvästi esimerkiksi Candy Crushin tyyppisistä kasuaalipeleistä. Sääntöjä suunnitellessa täytyy varmistaa, että ne ovat tarpeeksi omalaatuiset.

Tarinalla, pelin juonella ja pelin maailmalla tarkoitetaan usein samoja asioita. Moni kasuaalipeli, kuten Angry Birds, toimii yksinkertaisessa maailmassa ja kentät toistavat samaa yksinkertaista kaavaa. Toisaalta monimutkaisemmissakin peleissä, varsinkin yksinpeleissä kuten Hitman, juoni saattaa olla selkeä. Moninpeleissä kuten World of Warcraft tarina voi käydä hyvin monimutkaiseksi ja sitä voi lähestyä monesta eri näkökulmasta. Pelin tarina sanelee, miten peli etenee ja millaisia ongelmia pelaaja joutuu ratkaisemaan.

Neljäs erittäin tärkeä osa pelisuunnittelua on strategia, eli sen päättäminen, paljonko pelaamisesta on pelaajan omissa käsissä ja paljonko siitä on onnenkauppaa. Puhtaasti tuuriin perustuvat pelit käyvät tylsiksi hyvin nopeasti, mutta toisaalta tuuria ei voida koskaan kokonaan hävittää peleistä. Tärkeää onkin päättää, kuinka suuri painoarvo pelaajan omalla strategialla ja pelikyvyillä on. Monessa pelissä pelikyvyt ovat suuressa roolissa, ja tuurin merkitys korostuu vasta palkintoja saadessa.

Mikäli nämä neljä elementtiä on suunniteltu hyvin, pelillä on kaikki mahdollisuudet lyödä itsensä läpi. Muitakin huomioon otettavia asioita kuitenkin on ja päätöksiä on tehtävä koko ajan. On esimerkiksi tärkeää päättää jo varhaisessa vaiheessa, suunnitellaanko peliä pelattavaksi yksin- vai moninpelinä.

Aina kaikkea ei pystytä toteuttamaan suunnitelmien mukaisesti. Joskus ongelmia tulee koodausvaiheessa, mutta tavallisempaa on, että vasta testausvaiheessa löytyy asioita, jotka eivät sovi pelin kokonaisuuteen. Siksi on tärkeää pitää mielessä, että vaikka suunnitteluvaihe on tehtävä huolellisesti, se ei aina täysin toteudu eikä alkuperäisestä suunnitelmasta saa pitää kiinni liian tiukasti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *