Mitä mainospelaaminen on?

Yleensä pelaamme paetaksemme todellisuutta, ainakin hetkeksi. Mutta joskus, yhtäkkiä, näet mainoksen. Pelien mainokset eivät aina pistä silmään, sillä ne voivat olla aika hienovaraisia. Joskus kyseiset mainokset yksinkertaisesti yrittävät tuoda jonkun yrityksen nimeä tai tuotetta esille, mutta joskus koko mainos voi peittää ruutusi. Peleissä mainostaminen ei ole mitenkään uutta, päinvastoin. Niin kauan kuin pelejä on ollut olemassa, mainostajat ovat löytäneet keinon päästä Xbox– ja PlayStation –konsoleihimme.

Videopeleissä voi mainostaa monella eri tapaa. Itsestään selvien keinojen lisäksi on olemassa myös Free 2 Play –pelit, jossa saat tulvittain viestejä  siitä, miten voit ostaa lisää elinkertoja, sekä muita pelinsisäisiä ostoja, jotka auttavat pelihahmoasi etenemään pelissäsi. Tässä artikkelissa käsittelemme tosin vain sitä, miten kolmas osapuoli voi mainostaa itseään ja/tai myymiä tuotteitaan.

Kaikista hienovaraisin keino on IGA, eli In-Game Advertisement, eli pelin sisäinen mainonta. Ehkä pelihahmosi syö jonkun tietyn ketjun hampurilaista, tai näet mainostaulun, jossa jokin yritys mainostaa itseään. Tai pelaat jalkapallopeliä ja yllättäen mainosjuliste jalkapallokengistä vie huomiosi.

Pelin sisäiseen mainontaan kuuluvat myös pelinsisäiset tuotteet, joiden pitäisi muistuttaa todellisia tuotteita, tai esineitä, jotka mainostavat tiettyä merkkiä. Esimerkkinä tästä korealainen MMO Maple Story, joka nimesi yhden kaupungin ”Coketown” –kaupungiksi, ja tätähän tietenkin sponsoroi Coca Cola.

Kaiken tämän yllä mainitun voi viedä seuraavalle asteelle advergaming –mainonnalla. Kun peliin on sisälletty advergaming –mainontaa, koko peli pyörii yhden yrityksen tai tuotteen ympärillä. Yksi vanhimmista esimerkeistä on Kool-Aid Man -maskotti Atari 2600- ja Intellivision –konsoleille. Tai entä McKids-peli NES ja Megadrive –konsoleille? Tänä päivänä advergaming –pelejä löytyy paljon. Webbisivuilla, kuten Neopets, löydät satoja pelejä, mukaan lukien kolmannen osapuolien kehittämiä pelejä sekä pelejä, jotka ovat kehitetty kolmansille osapuolille. Valinnanvara on suuri. Pelin tarkoituksena on totuttaa asiakas tuotteeseen samalla kun tienaat pisteitä Neopots-tilillesi. Myös F2P-peleille tämä konsepti on tuttu; kun pelihahmollasi loppuu elämät voit joko katsoa mainoksen tai täyttää kyselyn, jotta saat lisää elinkertoja pelihahmollesi. Kyseinen mainonnan tapa kategorisoituu advergaming– ja IGA –mainonnan välimaastoon.

Esimerkkejä IGA ja Advergamer –mainonnasta

Zool – Chupachups

Tämä DOS-peli haluaa opettaa sinulle yhden asian. Jos voit asua karkkimaailmassa, paras valinta on Chupa Chupsien maailma! Ei mitenkään hienovaraista, vai mitä?

Tooth Protectors – Johnson & Johnson

Vuonna 1983 videopeliteollisuus romahti täysin. Syynä tähän olivat huonot, lisensioimattomat pelit. Tämä peli on luultavasti yksi niistä. Oikeasti? Peli, jossa harjaat hampaasi?

toothprotectors

Pepsi Invaders – Coca Cola

Tämä Advergame –peli lainaa Space Invaders –konseptia, jotta pelaaja ostaisi heidän mainoistaman tuotteen. Pepsi Invaders on oikea harvinaisuus, mutta älä huolehdi jos et ole päässyt pelaamaan kyseistä peliä; et ole menettänyt mitään.

Advergaming –mainonta toimii

Kaikki pelit eivät tietenkään käytä näiden yllä olevien mauttomia esimerkkejä. On olemassa monia menestyksellisiä esimerkkejä siitä, miten mainostajat käyttävät hyväkseen virtuaalisia maailmojamme. Ennen kaikkea mobiililaitteissamme näemme yhä enemmän ja enemmän pelin sisäistä mainontaa. Tämä onkin juuri se syy, minkä takia voit pelata kyseisiä pelejä ilmaiseksi ollessasi bussissa tai WC:ssä. Mainokset ja pelinsisäiset ostokset tuottavat rahaa.

Forbes-lehden mukaan voimme odottaa videopelimainnonan vain kasvavan. Vuonna 2011 Forbes ennakoi, että vuoteen 2016 mennessä videopelimainonta tuplaisi mainontaan käytetyn summan. Vuonna 2011 kyseinen määrä oli 3.1 miljardia dollaria, ja vuoteen 2016 määrän on uskottu kasvavan 7.2 miljardiin dollariin. 10 vuotta sitten mainontaan käytetty summa videopeleissä oli 56 miljoonaa dollaria. Mainospeleillä ei siis ole tarkoitus lähteä mihinkään.

Kyse on tottumisesta

Videopeliteollisuus muuttuu kovaa vauhtia; peliaikamme mobiililaitteissa kasvaa ja käytössämme on pian virtuaalitodellisuus. Myös uuden polven konsolit, kuten Nintendo NX, ovat kehitteillä. Videopelimainonnan täytyy siis sopeutua tähän muutokseen. Tosin heidän menestyksellliset yritykset sovellusten parissa viittaavat siihen, että he ymmärtävät tämän muutoksen. Mikä tahansa mielipiteesi asiaan on, statistiikat eivät valehtele. Ja toisaalta, jos haluamme pelien kehittäjien jatkavan työtänsä, meidän valitettavasti täytyy hyväksyä kaikki se ’roskaruoka’ ja ne huonot pelit, jotka tulevat puheliemme mukana. Näiden takia ne pelit, joita rakastamme, voivat jatkaa olemassaoloaan. Ja tiedä häntä, ehkä IGA:sta tulee joku päivä yhtä suosittu kuin mainokset TV:ssä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *