Miten seuraavan sukupolven konsolit vaikuttavat PC-peleihin?

Vuoden lopulla julkaistavat konsolit PlayStation 4 ja Xbox One tulevat käyttämään PC:stä tuttua x86 arkkitehtuuria. Tämän pitäisi periaatteessa tehdä pelien eri versioista lähes identtisiä ja varsinkin PC:lle tuodessa kivuttomamman prosessin. Olisiko PC-pelaajasta pitkästä aikaa tulossa myös ensimmäisen luokan kansalainen pelikehittäjien silmissä?

I wish my controls wouldn't be ported straight from console!

Olen itse pitkän linjan PC-pelaaja, jo vuodesta 1998. Sitä ennen oli Amiga 500:sta ja vähän konsoleita toki. Mutta siitä lähtien ensisijainen alustani pelaamiseen on ollut PC. Ja 2000-luvun alussa jopa ainoa, kunnes Gran Turismon takia oli pakottava tarve ostaa PlayStation 2.

Mutta kuitenkin viimeisen noin seitsemän vuoden aikana PC-pelaajasta on kehittynyt toisen luokan kansalainen, joka saa isoista peleistä usein vain hätäisesti kehitetyn porttauksen (paska konsoli portti). Jossa PC-raudan optimointia ei ole tehty ja täten usein ei peli pyöri sulavasti edes viimeisen päälle hyvällä kokoonpanolla. Tai sitten pelistä ei tule PC-versiota ollenkaan tai sitten tuleee, joskus. Mutta kuitenkin pääasiassa pelikehittäjien prioriteetti on tehdä pelit vartavasten konsolille ja ikävä kyllä siinäkin tapauksessa välillä vain jollekin niistä ja muut saavat huonolaatuisen porttauksen.

“Mutta kuitenkin viimeisen noin seitsemän vuotta PC-pelaajasta on kehittynyt toisen luokan kansalainen, joka saa isoista peleistä usein vain hätäisesti kehitetyn porttauksen (paska konsoli portti).”

”Vai olisiko pelikehittäjät kenties ottamassa järjen käteen ja kehittäisi pitkästä aikaa ensisijaisesti PC:lle ja sitten konsoliversioista karsittaisiin herkkuja tarpeen mukaan?”

Mutta nyt kun uudet konsolit ovat käytännössä PC-tietokoneita arkkitehtuuriltaan niin olisiko PC-pelaaja myöskin pitäkästä aikaa saamassa laadukkaita pelejä, vaikka ensisijainen kehitys tehtäisiinkin konsoleille? Vai olisiko pelikehittäjät kenties  ottamassa järjen käteen ja kehittäisi pitkästä aikaa ensisijaisesti PC:lle ja sitten konsoliversioista karsittaisiin herkkuja tarpeen mukaan?

Mielestäni jälkimmäinen olisi ihanne ratkaisu kehittää seuraavan sukupolven pelejä, koska tällöin PC-pelaajat saisivat vihdoinkin vastinetta kalliille ja myös samalla tehokkaamalle raudalle, kun pelikehittäjät optimoisivat pelinsä kunnolla. Eikä siitä edes kärsisi pelin konsoliversiot.

PC-optimoitujen valikoiden tärkeys

Se mistä itse nautin lähes eniten varta vasten PC:lle kehitetyissä peleissä on hiirikäyttöisten valikoiden helppous. Ja tämä on yksi minkä haluaisin pelikehittäjien tuovan pelien PC-versioihin takaisin, vaikka kyseessä olisikin multiplatformeri. PC-pelaaja haluaa heidän ensisijaisille ohjauslaitteelleen (hiiri) optimoidut nopeasti toimivat valikot. Silloin se ei ole hyvä jos valikoissa navigoidessa joutuu turvautumaan näppäimistöön tai peliohjaimeen.

Hyvä esimerkki tästä on NHL 2003, jonka valikot olivat parhaat ikinä PC:llä nähdyssä NHL-sarjan pelissä. Kaikki oli muokattavissa pelin päävalikosta ensimmäiseltä sivulta kätevästi hiirellä. Tätä PC-pelaaja kaipaa takaisin, EA SPORTSin NHL-sarjaa ylipäätään. Valikko muuttui NHL 2004:ssa vähän kömpelömmäksi, mutta oli silti selkeästi hyvin hiirellä käytettävissä, kunnes sitten NHL 2005:sen valikko oli se ensimmäinen täysi konsoliporttaus jossa navigointiin käytännössä tarvi peliohjaimen. Ei näin.

”PC-pelaaja haluaa heidän ensisijaisille ohjauslaitteelleen (hiiri) optimoidut nopeasti toimivat valikot. Silloin se ei ole hyvä jos valikoissa navigoidessa joutuu turvautumaan näppäimistöön tai peliohjaimeen.”

”Kyllähän PC:lle tehdään kaikennäköisiä peliohjaimia, mutta itse olen parhaaksi todennut Xbox 360 –ohjaimen Windowsille. Mutta pleikkarimiehenä antaisin enemmän euroja virallisesti tuetusta PS3/PS4 padista Windowsille.”

Hyvän peliohjaimen tärkeys

Vaikka monet pelit ovatkin hyvin pelattavissa näppäimistöllä ja hiirellä on kuitenkin poikkeuksia, joissa on perinteinen konsoleista tuttu peliohjain on parempi. Esim. urheilupelit ja autopelit/kilpa-ajopelit.

Kyllähän PC:lle tehdään kaikennäköisiä peliohjaimia, mutta itse olen parhaaksi todennut Xbox 360 –ohjaimen Windowsille. Mutta pleikkarimiehenä antaisin enemmän euroja virallisesti tuetusta PS3/PS4 padista Windowsille. Olisi täydellinen veto Sonylta lanseerata PlayStation peliohjain Windowsille. Itse ainakin ja tiedän, että moni muukin valitsisi tämän Xbox ohjaimen sijaan.

PS3 ja Xbox 360 for Windows pädit

Yhteenveto

Pistetään vielä asiat pähkinänkuoreen, jotka haluaisin nähdä PC-pelaajan saavan seuraavan sukupolven peleihin.

  1. Ensimmäisen luokan kansalaisuus. Pelit julkaistaisiin lähes poikkeuksetta myös PC:lle ja samana päivänä kuin konsoliversiot.
  2. PC-optimoidut valikot. Eli hiirellä luonnollisesti ja nopeasti toimivat käyttöliittymät pelien PC-versioihin.
  3. Sony PlayStation peliohjain virallisesti PC:lle. PlayStation 4 pädi olisi todella hauska lisä PC-pelaamiseen seuraavien vuosien aikana.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *