MMORPG pelit

Kirjoitettu 4.10.2012

Olen tässä nyt jokusen vuoden pelannut näitä ennen vain elämättömien nörttien pelejä internetissä muiden samankaltaisten kanssa. Nettiroolipelien kehitys kuitenkin herättää ajatuksia siitä mikä on toimivampaa kuin ennen ja mikä ei.

MMORPG-pelien evoluutio on tuonut nämä pelit suuremmalle yleisölle lähestyttäväksi ja helpommin opittaviksi. Samalla muuttaen mmo-veteraanille tuttuja ja hyväksi todettuja juttuja niin sanotuiksi dummy it down -versioiksi. Onhan se hienoa, että mmo-maailmaan saadaan uusia ihmisiä, mutta me veteraanit haluamme muutamia asioita takaisin peleistä, kuten Star Wars Galaxies ennen rajusti peliä muuttanutta NGE (New Game Enhancements) päivitystä.

Star wars Galaxies ja New Game Enhancements

Pelaajille SWG ja pelin mullistava NGE -päivitys lienee paras esimerkki siitä miten hyvän pelin voi pilata täysin. Tai ainakin veteraanin pelikokemuksen voi pilata täysin. Ehkä tämä NGE -päivitys toi peliin uudistuksia joiden ansiosta peli oli helpommin lähestyttävä, mutta se teki samalla todella radikaaleja muutoksia pelin profession systeemiin tai nykyisin ehkä tutummin class systeemiin.

Alun perin SWG:ssä oli ns. vapaa profession systeemi, josta pelaaja sai napata haluamiaan kykyjä ansaituilla kokemuspisteillä, tutummin experiencellä tai expalla. Näin jokainen pystyi luomaan mieleisensä hahmon, joka saattoi olla esimerkiksi medic ja vaikka scoutin risteytys. Tätä kutsutaan myös sandboxiksi.

Kun taas NGE -päivityksen jälkeen pelissä esiteltiin suurta suosiota nauttineen World of Warcraftin tapainen yhdeksän kiveen hakatun hahmoluokan systeemi. Peli pyrki pitämään pelin eri professionit näiden classien sisällä, aika kehnosti ja ei niin monipuolisesti eikä varsinkaan enään vapaasti valittavalla tavalla.

Jedi on Star Wars maailman alfaritari, joka on käytännössä voittamaton tavallisen pulliaiseen verrattuna. Tämän professionin avaaminen oli erittäin haastava ja aikaa syövä juttu alkuperäisessä SWG:ssä. Ja voitte vaan kuvitella sen riemun (vihan) määrää, kun NGE antoi tämän classin kaikille napin painalluksella. Samalla tehden siitä tavallisen pulliaisen class-tasapaino syistä (class balance). Nyt jedejä juoksi Mos Eislyn space-portilla kahden sijasta 20. Eniten vihaisia olivat pelaajat, jotka olivat justiinsa avanneet oman jedinsä vanhalla systeemillä tai juuri kohta sinne pääsevät.

Tämän johdosta veteraanit lopettivat pelin pelaamisen lähes samantien ja tämän ehkä kaikkien aikojen parhaan mmo:n hidas kuoleminen alkoi. Ja lopulta serverit sammuivat joulukuussa 2011.

Mitä Guild Wars 2 tekee oikein ja väärin?

Arenanetin uusi Guild Wars 2 noudattaa nykyisten ns. theme park -pelien uusinta sukupolvea. Peli pistää uusiksi pari asiaa heti kättelyssä. Se heittää roskakoriin holy trinity järjestelmän, jossa pelaajien roolitus tank, damage dealer ja healer ei enään päde. Se onko tämä hyvä vai huono asia on jokaisen pelaajan itse päätettävä. Itse en ole vielä ihan varma kummasta systeemistä pidän enemmän.

Guild Wars 2:sen personal story elementit ovat tyylikkäästi toteutetut Toinen asia minkä GW2 heivaa roskakoriin on perinteiset quest-hubit, joista pelaajat keräävät quest login tai journalin täyteen tehtäviä ja lähtevät niitä sitten suorittamaan. GW2:ssa nämä ”questit” suoritetaan lennosta, et siis enään tapa niitä kymmentä suden tapaista turhaan vain, koska et hakenut sitä pirun questiä ensin. Tässä Guil Wars 2 onnistuu. Tämä on niitä hyviä uudistuksia.

Peli ei myöskään sisällä kuukausimaksua edeltäjänsä jalanjälkiä seuraten. Tämä on hyvä. Toisaalta taas jos peli sisältäisi kaikki omasta mielestäni hyvät ominaisuudet niin siihen todennäköisesti sitoutuisi sataprosenttisesti jolloin kuukausimaksukaan ei kammotuttaisi. Alkuperäinen World of Warcraft sai tälläisen tapahtumaan aikanaan.

Kukkulan kuningas

World of Warcraft tai tutummin WoW. Tämän genren pitkäaikainen kukkulan kuningas. Monen rakastama, monen vihaama. Suurimmalle osalle pakkovaihtoehto. Mutta miksi se on kukkulan kuningas?

Lähdetään liikkeelle ihan perusasioista. WoW osuu napakymppiin muutamassa asiassa. Ensimmäinen on pelin open world -suunnittelu. Pelin eri alueet vaihtuvat saumattomasti ilman latausruutuja, toisin kuin lähes kaikissa muissa varteenotettavissa peleissä nykyään, jotka käyttävät ns. instanced systeemiä, eli eri alueiden välissä on latausruutu. Se rikkoo suuren maailman tuntua ja yhtenäisyyttä. Ja pahimmillaan se kestää parikin minuuttia.

Toinen asia mikä teki siitä loistavan oli grafiikat ja art design. Peli näyttää kohtuu hyvältä vieläkin. Toki sitä on paranneltu vuosien varrella. Mutta se on suunniteltu niin, että se ei periaatteessa vanhene, kuten monet realistiseen lookkiin pyrkivät toteutukset.

Toki myös vahva tavaramerkki on yksi asia. Warcraft, sitähän ihmiset on tietokoneella pelannut jo vuodesta 1994. Itse en toki tämän perusteella sitä kruunais. Itseäni samoihin aikoihin veti enemmän Final Fantasy XII ja Star Wars Galaxies.

Täydellinen MMORPG

Tämän saavutuksen toteuttaakseen pelin on kaapattava monesta pelistä ne parhaat ominaisuudet. World of Warcraftista voitaisiin ottaa open world -suunnittelu, sekä myös yön ja päivän kulku oikean maailmaan mukaan (oikeasti yö niin myös pelissä on yö). Eve onlinesta hiekkalaatikko (sandbox) eli se, että pelaajaa ei ole sidottu mihinkään rooliin hahmoa luodessa vaan antaa pelaajalle vapauden tehdä mitä vaan ja muuttaa sitä halutessaan. Star Wars Galaxiesista pelaajien omat talot ja luomat kaupungit avoimeen maailmaan (ei instanced niin kuin monissa peleissä). Art design pian lännessä julkaistavasta Blade & Soul -pelistä tai ehkä Age of Conanista, riippuu siitä haluaako länsimaisen vai aasialaisen lookin. Tarinankerronta elokuvamaisineen leikkauksineen Star Wars: The Old Republicista. Ja K-18 elementit Age of Conanista.

01_BnS_SCREENSHOT_JIN_BLADEMASTER
Blade & Soul vakuuttaa ulkoasullaan

AgeOfConan 2009-10-21 14-10-17-26
Age of Conanin k-18 elementit viehättää

Taistelusysteemiin en pureudu niin paljoa, mutta jos nyt jotain pitää mainita niin sellainen soft trinity (tank, dd, healer) yhdistettynä Guild Wars 2 tapaiseen väistely ja combo systeemiin. Eli siis niin, että pelaajien taidoilla olisi merkitystä, mutta unohtamatta hahmon ja varusteiden tuomia etuja ja rooleja.

Palaan tähän aiheeseen todennäköisesti vielä tulevaisuudessa. Siihen asti Guild Wars 2 pitää minut kiireisenä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *