Mortal Kombat 11 paljastui isosti!

Nyt jo muutama päivä sitten Los Angelesissa ja Lontoossa pidetty Mortal Kombat 11 gameplay reveal -tapahtuma paljasti paljon uutta tulevasta Mortal Kombat -pelistä. Tapahtumassa nähtiin luonnollisesti varsinaista pelikuvaa, opittiin kuinka MK 11 on erilainen verrattuna sarjan edelliseen osaan. Myös muutama hahmo vahvistui sekä tietenkin asiaan kuuluvasti nähtiin paljon verta ja suolenpätkiä!

Yritän koota tähän artikkeliin mahdollisimman paljon informaatiota Mortal Kombat 11:sta. Joten jos missaan jotain oleellista, niin saatan lisätä sen tähän artikkeliin myöhemmin.

Vahvistetut hahmot

Aloitetaan vahvistetuista hahmoista. Virallisesta sekä youtubereiden kaappamasta pelikuvasta voi saada vihiä monista hahmoista. jotka joko saattaa olla tai sitten ei ole pelissä, mutta ketkä on 100% varmuudella pelissä?

Tähän astinen hahmonvalintaruutu MK11:ssa. Pelissä on siis lähes varmasti ainakin 25 hahmoa.

Titenkin jo julkistustrailerilla nähdyt Scorpion ja Raiden. Tammikuun 17. päivän tapahtumassa kuitenkin ison roolin sai Sonya Blade, jonka ääninäyttelijänä toimii entinen UFC-ottelija ja nykyinen WWE-tähti Ronda Rousey. Ilmeisesti Sonyan ulkonäkö pelissä perustuu myös häneen, mutta en sitä ainakaan itse tunnistanut ennen kuin Ronda paljastui Sonyaksi.

Sonyan lisäksi vahvistui myös toinen sarjan veteraani. Ei kenellekkään varmasti yllätyksenä sarjan viilein tyyppi, eli Sub-Zero. Jäämies siis jäädyttelee tälläkin kertaa. Myös toinen Mortal Kombat -veteraani tekee paluun, eli edellisen pelin väliin jättänyt Baraka. Myös Shao Kahn on palaava edellisen pelin väliin jättänyt hahmo, joskin vain ennakkotilausbonuksena sekä varmaan myös erillisenä DLC:nä. Vielä yksi paluun tekevä hahmo oli verenhimoinen vuoden 2011 Mortal Kombatista (MK9) tuttu Skarlet, joka oikeastaan nykypäivän Mortal Kombat -naiseksi oli kasvoiltaan varsin onnistunut.

Tulokkaita paljastui ja varmistui yksi. Geras velho, joka omaa ajantaittokykyjä ja on olennainen osa pelin juonta. Geraksella on paljon tekemistä jo julkaisutrailerilla paljastuneen mysteerinaisen Kronikan kanssa.

Fatalityt, brutalityt, killing blowt ja krushing blowt

Paluun luonnollisesti tekevät Mortal Kombatin tavaramerkki, eli fatalityt. Nämä veriset lopetusliikkeet on varmaan vatsaavääntävämpiä kuin koskaan aikaisemmin ennennäkömöttömän yksityiskohtaisuuden vuoksi. Peli käyttää täysin uutta moottoria (Unreal 4) ja NetherRealm Studiosin uusi Gore Tech tuo ällöttävän realismin pelin ulosantiin. Kuitenkin olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että pelin fatalityt eivät ole erityisen brutaaleja, koska ne jäävät käytännössä kesken. Eli veri ja muut paskat eivät lennä maahan asti ja eloton ruumis siinä sivussa ei lyserry maahan. Toisaalta tuo hidastusefekti on cool, mutta se tekee fatalityistä mielestäni vähemmän väkivaltaisia ja enemmänkin entistä koomisempia.

Fatalityjen ollessa ainakin itselleni lievästi sanottuna pettymys onneksi myös brutalityt tekevät paluun. Oikeastaan nämä ovat minulle ne nykypäivän fatalityt, vähän niinkuin jo MKX:ssä. Fatalityjen koomisuus jo siinä pelissä sai brutalityt vaikuttamaan paljon raaemmilta ja väkivaltaisemmilta. Lisätään siihen MK11:sta koominen hidastus ja “kesken jääminen”, niin efekti vain voimistuu.

Krushing- ja fatal blowt

Mitä sitten ovat krushing blowt ja fatal blowt? Ihan ensimmäiseksi MK11:ssa ei ole enää X-Ray -liikkeitä ollenkaan ja se kuinka “supermittari” toimii on muutettu ihan täysin.

Sen sijaan, että pelaaja kerää supermittaria, jota pystyy käyttäämän vahvistettuihin erikoisliikkeisiin, pakenemiseen vastustajan comboista (breaker) tai X-Ray -liikkeisiin, Mortal Kombat 11:ssa on erillinen mittari hyökkäykseen ja puolustukseen, joka täyttyy ajan mittaan. Kuinka nopeasti riippuu mihin mittaria käytti. Kun taas aikaisemmin supermittaria sai hyökkäämällä tai ottamalla osumaa.

Tämä on hyvä uudistus siinä mielessä, että korkean tason pelaamisessa ei juurikaan nähty X-Ray -liikkeitä, koska pelaajien oli järkevintä säästää mittaria pääasiassa vastustajan “jigglauskomboista” pakenemiseen ja joissakin tilanteissa ehkä vahvistettuun erikoisliikkeeseen (yleensä auttamaan omaa jigglauskomboa).

Varsinkin kasuaalimmasta perspektiivistä MK11:sta enemmän maanläheisempi pelityyli on vain hyvä asia sekä erillisten hyökkäys- ja puolustusmittarien ansiosta mittaria tullaan käyttämään myös “X-Ray” -liikkeisiin eli tässä pelissä mm. fatal blow -iskuihin, jotka korvaa varsinaiset X-Rayt.

Krushing blow -liikkeet ovat enemmän lämää tekeviä versioita komboista, kun tietyt ehdot kullekin täyttyvät (samaan tapaan kuin MXK brutalityt) ja triggeröi brutaalin “x-ray” -visuaalin. Saman krushing blown voi tehdä vain kerran matsin aikana, mutta hahmoilla on useampia.

Fatal blowt taas puolestaan toimivat samaan tapaan edellisten pelien X-Ray -iskujen tapaan eli on käytännässä “superi”. Pelaaja saa käyttöön vain yhden fatal blown per matsi ja se triggeröityy vasta kun pelaajan elämämittari (helat, energia) tippuu 30 prosenttiin. Eli se on käytännössä nyt comeback-mekanismi. Muistuttaa Tekken 7:n Rage Artia.

Tämä uusi krushing blow -systeemi tuo todella uuden taktisen näkökulman otteluihin ja toivottavasti korkean tason peleissä nähdäänkin enemmän variaatiota, kuin MKX:ssä, joissa yleensä vain haettiin tilaisuus jigglauskombolle ja tämä sama kombinaatio nähtiin useaan otteeseen matsin aikana. Tämä ei tarkoita etteikö tässä uudessa pelissäkin olisi komboja, mutta ne on käytännössä helpompi toteuttaa, ainakin luulisin/toivottavasti. MK11:ssa taktinen ajattelu on suuremmassa roolissa kuin varsinainen millintarkka kombinaatioiden suorittaminen. Toivottavasti.

Alla vielä viimeissmät viralliset trailerit

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *