EA Sports NHL 15 Toiveita

NHL 16 julkistettiin-artikkeli!

Uusia ajatuksia NHL 15:sta, Hulmuavat Paidat (kirjoitettu 13.7.2014)

Tsekkaa ensimmäinen NHL 15 traileri!

Klikkaa tästä uuteen NHL 15 Ensimmäiset tiedot julki -artikkeliin ja lue ajatukseni ja jätä omasi kommenttiosioon!

Tässä kovasti jääkiekkokärpänen puraisee taas pian, nyt kun Sochin tavliolympialaisetkin on käynnissä ja jääkiekon MM-kisat taas kolkuttelee ovelle. EA Sportsin hiljaisuus uuden sukupolven jääkiekkopelistä NHL 15 ei auta asiaa.

Itse asiassa se fakta, että NHL on ainut urheilulaji tai pelisarja josta EA Sports ei ole näyttänyt yhtään mitään seuraavan sukupolven pelikonsoleille eikä mitään virallista tietoa ole vielä saatavilla. Lajeista kuten jalkapallo, koripallo ja käsimuna, pelaajat ovat jo saaneet ns. next-geniä pelattavaksi, mutta jääkiekko jäi edelleen seitsemännen konsolisukupolven kontille.

Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Toivottavasti oikeaa tajunnan räjäyttävää seuraavansukupolven jääkiekkotoimintaa PS4:lle ja Xbox Onelle ensi syksynä, miksei myös PC:lle, en vain jaksa uskoa siihen. Eikä NHL 15:sta tarvitsisi kantaa edellisen sukupolven aiheuttamaa taakkaa selässään.

Nyt kun pelistä ei mitään materiaalia ja informaatiota ole julkaistu niin spekuloidaan vähän ja luodaan pieni toivelista.

NHL '14 Anniversary mode (NHL 94-moodi) on cool, mutta ei taida riittää pelin ostamiseen.
NHL ’14 Anniversary mode (NHL 94-moodi) on cool, mutta ei taida riittää pelin ostamiseen.

Tekninen toteutus

Teknisestä toteutuksesta luonnollisesti ensimmäisenä tulee mieleen legacy-ongelmat, kuten object clipping, missä pelaaja esim. luistelee laitoja tai vaikka maalivahtia päin ja objektit kuten pelaajien mailat menevät laidoista läpi tai maalivahdin suojuksista läpi luoden epärealistisa ja bullshit-tilanteita. Joten ensimmäinen mitä odotan seuraavan sukupolven NHL-peliltä on tietenkin, että object-clipping effektiä ei näkyisi enään siinä määrin miten se vaivasi seitsemännen sukupolven NHL-pelejä.

Sekä animaation taso muutenkin on noustava seuraavalle tasolle ja realistisemman näköiseksi, josta päästään pelin fysiikoihin. Urheilupelistä kun on kyse niin pelaajien pitäisi reagoida toisiinsa kentällä paljon realistisemmin, kuin aikaisemmin. Ei riitä enään, että pelaajat vain törmäilevät toisiinsa randomisti ja ainut jossa käynnistetään tietty fysiikka on taklaustilanteet vaan peli tarvitsee täyden ”awerness-tilan” pelaajille, jossa pelaajat jokaisena hetkenä tiedostavat muut pelaajat kentällä ja reagoivat realistisemmin tilanteisiin, kuten esim. taklausten väistämiseen tai maalivahdin harhauttamiseen.

Eikä varmaan tarvitse edes erikseen mainita niin pelin pitää ollla 1080p ja pyöriä 60 fps.

nhl14
NHL ’14 on graafisesti hieno, mutta seuraavalta sukupolvelta vaaditaan entistä realistisempaa ja yksityiskohtaisempaa graafista ulkoasua.

Presentaatio

Toinen mihin toivon reipasta parannusta aikaisemmista peleistä on presentaatio. Sen lisäksi, että peliin luonnollisesti pitää änkeä mukaan kaikki tutut pelimoodit niin pelin ”Be a Pro”-uramoodiin voisi katsoa mallia 2K:n uudesta NBA 2K14 pelistä. Se on valovuosia edellä mitään mitä EA Sportsin NHL-pelit on tällä saralla tarjonnut.

Myös sen lisäksi, että peli sisältää kunnon yksinpelin uramoodin muodossa niin edelleenkin se kunnollinen täysiverinen GM-moodi verkkopeliominaisuuksilta loistaa poissaolollaan. Edellisten pelien GM-Connected ei ihan naulannut sitä mitä se lupasi. Itse verkkopelaaminen kärsi viiveestä, joka tekee pelistä turhan vaikean pelata porukalla. Sekä omien luotujen pelaajien puute tappaa moodin aika tehokkaasti, joten edelleenkin on mukavampi käynnistää offline GM-mode ja pelata samalta sohvalta.

Nämä ovat niitä ominaisuuksia mitä pelaajat haluavat NHL-peliltä. Vähemmän niitä EA Sports-liigoja muita typeriä turhia ominaisuuksia ja enemmän immersiosta luovat uratilat ja GM-mode joka mahdollistaa todellisen verkkopelikokemuksen kaveriporukan kesken. Ja miksei tätä ominaisuutta voisi lisätä myös siihen ”Be a Pro” moodiinkin, kuka sanoi, ettei myös tätä voisi pelata kaverien kanssa samassa liigassa? Kunpa vain pelaajat pääsisi heittämään ne ideat sinne pelisuunnitteluun.

Sekä tietenkin paljon nopeammat latausajat. NHL 13-pelin jälkeen pelin latausajat muuttuivat käsittämättömän pitkiksi. Enkä tarkoita nyt sitä latausaikaa, kun peli lataa valikosta itse areenalle vaan niitä esim. kun pelin käynnistää ja esim. lataa pelitalletuksen, miten siinä voi kestää yli viisi minuuttia? Tähän lukeutuu myös esim. GM-moodin simulointinopeus, se on jotain järkyttävän hidasta NHL 13:ssa

Ja puhun NHL 13 pelistä enkä NHL 14:sta. Se johtuu siitä, että en omista NHL 14:sta, koska en ole oikeuttanut itseäni maksamaan sitä pyydettyä hintaa siitä. Ehkä ostan sen vielä ennen NHL 15:sta, mutta todella kovalla alennuksella tai käytettynä, kun enpä niitä online-moodeja kuitenkaan pelaa.

Tässä muutama ajatus mitä toivon tulevilta seuraavan sukupolven NHL-peleiltä. Enemmänkin realistisempaa simulaatiota ja parempia fysiikoita. Toki myös paremmat graafiset yksityiskohdat ovat tervetulleita. Pelin Be a Pro- tilan ja GM-moodin evoluutiota eteenpäin ja molempien moodien asiallista verkostumista ja sitä, että se painottuisi pelaajien kustomoitavaksi kokemukseksi. Antakaa pelaajien päättää miten ostamaansa peliä he haluavat pelata.

Mitkä ovat sinun mietteesi jääkiekkopelien nykytilasta ja mitä haluat ”next-genillä” nähdä? Jätä kommenttia, se ei edes vaadi rekisteröitymistä sekä käy katsomassa Youtube-kanavani, lisää videoita pian taas luvassa!

Editoitu 16.3.2014 – Uusia ajatuksia

Pelailin tässä taas pienen tauon jälkeen NHL 13 GM-moodia sillä vaikeimmalla preset vaikeustasolla (Allstar) ja 10 minuutin erillä, eli peli kestää puolet oikeasta ja se mikä nyt päällimäisenä kaivaa mieltä on se mihin lukemiin ottelut keskimäärin päättyy. Yleensä se on jotain tyyliin 6-3, 7-5 tai hyvässä lykyssä 5-1. Nollapeli nyt on sellainen harvinaisuus, että alta pois!

Kaksi havaintoa, jos peliä pelaisi oikean jääkiekko-ottelun kestolla niin pelit päättyisivät 15-10? Ja sitten tuo on juuri yksi ongelma tuo suuren maalimäärän suhteuttaminen koneen simuloimiin muihin peleihin liigassa. Hyvä puolihan on se, että omat kaverit voittaa pisteopörssit mennen tullen ja palatessa (ei toisaalta tämäkään liian helppoa saisi olla), mutta omalle maalivahdeille on lähes mahdoton saada palkintoja, koska Goal Against Average (GAA) on lähes poikkeusetta jotain 2,5-3,5, eli ei läheskään liigakärkeä, joka yleensä on tasoa 1,3-2,0. Käytännössä alle kaksi (2). Torjunta prosentti saattaa hipoa sitä maagista 90%, mutta se ei vielä riitä palkintojen voittamiseen.

Nämä maalivahtien tilastoissa loistamisen mahdottomuus on yksi mitä toivoisin EA Sportsilla katottavan uudellen, tarkkaan, pitkään ja hartaasti.

Kertokaa miten asia on NHL 14:ssa, onko ongelma yhtä ilmeinen, kuin sen edeltäjässä? Varmaan kohta itsekin voisi sen ostaa, kunhan tarpeeksi edukkaasti löytyisi. Muutenkin kiitokset kaikille kommentteihin osallistuneille! Hyviä ajatuksia pelin kehityksen suhteen.


NHL 15 – Official Teaser Trailer by MadFinnTech

 

68 Comments

Leave a Reply to Emppu111 Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *