PS5 tulee olemaan oikeasti taaksepäinyhteensopiva?

Taaksepäinyhteensopivuus ei ole mikään uusi asia konsolipelimaailmassa ja sen tärkeys pelaajille on selvä.

Varsinkin PlayStation-tuoteperheen konsolit olivat alkuun aina taaksepäinyhteensopivia edellisen kanssa aina PS3:sen julkaisumalliin asti, joka siis pelasi ensimmäisen Pleikkarin sekä PS2-pelejä natiivisti. Tätä mallia ei koskaan julkaistu Euroopassa tosin.

Myöhemmin PS2-taaksepäinyhteensopivuus huononi PS2-raudasta emulaatioon. Vastoin yleisiä käsityksiä kaikki PS3-mallit pelaavat alkuperäisen PlayStationin pelejä. Sonyn uusi patentti olisi tuomassa tätä perinteistä PS4:stä täysin puuttuvaa ominaisuutta takaisin, tyylipuhtaasti.

Sony Japanin rekisteröimä patentti, joka viittaa taaksepäinyhteensopivuuteen uskotaan liittyvän PS5:sen kykyyn pelata aikaisempien PlayStation-sukupolvien pelejä, toivottavasti myös PS3-pelejä. Patentin mukaan kyseessä on aikaisempien konsoleiden prosessoreiden simulointi PS5:sen suorittimella, joka ilmeisesti tulee olemaan jonkin sortin AMD Ryzen. Samaan tapaan kuin esim. Analoguen Super NT.

Kyseessä olisi huomattavasti parempi tapa toteuttaa taaksepäinyhteensopivuus vanhojen konsoleiden kanssa, ainakin paperilla. Toisin kuin Micorosoftin ohjelmistoemulaatio, joka puolestaan tuo pöydälle vanhojen pelien parantamisen esim. niiden ajamisen huomattavasti korkeammalla resoluutiolla ja paremmalla ruudunpäivityksellä.

Kun taas tämä hardware-simulaatio johon Sonyn patentti viittaa puolestaan tarjoasi järisyttävän paljon paremman yhteensopviuuden ja tarkkuuden. Eli toisin sanoen ainakin teorissa kaikki pelit olisi yhteensopivia ja ne pelaisi juuri niinkuin oikeallakin raudalla. Mikä tietenkin tarkoittaa sitä, että myös pelien alhaiset resoluutiot ja ruudunpäivitykset olisi juuri sellaisenaan. Ellei Sony sitten ole kehittänyt jotain teknologiaa parantaa vanhojen pelien ulkoasua ja suorituskykyä samalla säilyttäen yhteensopivuutta.

Henkilökohtaisesti ottaisin tuon yhteensopivuuden sekä tarkkuuden ja sen, että voisin vain lykätä minkä tahansa PSX-, PS2-, PS3- tai PS4 -levyn PS5:seen ja se toimisi, kuin odottaa sitä, että valmistaja sitä virallisesti tukisi. Kokoelmastani löytyy satavarmasti pelejä, jotka ei näille yhteensopivuuslistoille koskaan pääsisi. Kuten Microsoftin “taaksepäin yhteensopivuus”, joka on paperilla mielenkiintoinen, mutta ei oikeastaan tue ainuttakaan peliä, jota sillä hauluaisin itseasiassa pelata.

Silloinhan jos pelit jota haluaa pelata ei ole tuettu ajaa ominaisuuden täysin turhaksi, koska joudut kuitenkin pitämään sen alkuperäisen konsolin kytkettynä televisioon pelataksesi, Miksei sitten samantien pelaa niitä kaikkia vanhoja pelejä sillä oikealla konsolilla maksimaalisen autenttisuuden ja tarkkuuden takaamiseksi.

Yleensä en ole itse jäänyt tätä ominaisuutta kaipaamaan, varsinkaan konsolin kalliimmaan hinnan saattelemana, joka väistämättä on totuus, kun aletaan sisällyttämään aiemman sukupolven rautaa. Tämä vanhan raudan simulointi on kuitenkin erittäin hyvä idea ja otan sen avosylin vastaan jos se toimii kuten uumoilen.

Mitä mieltä sinä olet konsoleiden taaksepäin yhteensopivuudesta ja sen tarpeellisuudesta?

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *