Resident Evil 5 vs. 6 Kumpi on parempi?

Kunmpi on parempi, Resident Evil 5 vai 6? Päätin kirjoittaa lyhyen artikkelin kyseisestä pelisarjasta tässä, kun aloin taas pelaamaan Resident Evil 6:sta pitkästä aikaa PC:llä. Ja siinä sivussa kävin lukemassa keskustelua pelistä Steamin foorumeilla. Jossa peliä haukutaan rankalla kädellä sekä myös kehutaan kovasti. Omat ajatukseni pelistä on ristiriitaiset.

Pelissä on paljon hyviä uusia juttuja sitten vitosen, mutta myös paljon silkkaa tuubaa. Se kertoo ehkä hieman asioiden todellisesta luonteesta, että Steam sanoo, että olen pelannut peliä noin 53 tuntia, mutta kampanjoista on suoritettuna vain Leonin ja Adan kampanja kertaalleen. Jep The Mercenaries on tämän pelin todellinen suola. Ja sekin vaikuttaa asiaan, että olen pelannut kaikki kampanjat aikanaan jo PS3:lla, mutta silti ne pelin kompastuskivet löytyy nimenomaan sieltä kampanjoista.

Kampanja vs. kampanjat

Tähän asti Resident Evil peleissä ollaan totuttu näkemään yksi suuri kampanja, jota on ehkä voinut pelata parilla eri hahmolla tai niin kuin viidennessä osassa kaverin kanssa yhteistyössä tai yksin AI kaverin kanssa. Mutta kuudennessa osassa kampanjoita on neljä, jotka kaikki ovat täysin erilaisia, mitä nyt siellä täällä menevät ristiin toistensa kanssa. Tässä on hyvät ja huonot puolensa.

Hyvää on se, että sisältöä on yhteensä ihan kivasti. Mutta huonoa taas se, että juuri kun on pääsemässä vauhtiin ja samaistuu hahmoihin jne. niin kampanja loppuu ja täytyy aloittaa uusi, uusilla naamoilla, jossa on samat tapahtumat, mutta hieman eri näkövinkkelistä.

Se kumpi on parempi on ihan makuasia, mutta ainakin minun mielestä yhtenäinen pidempi yksi kampanja on jotenkin vaan mukavampi. Jos sitten pelattaisiin muita hahmoja välillä, niin kuin sarjan muissa peleissä niin OK.

Quick Time Eventit (QTE)

Nämä tämän konsoli sukupolven peleissä tutuksi tullut vitsaus. Yleisesti ottaen en tykkää näistä ääliömäisistä paina tätä nappia nyt kohtauksista missään tapauksessa, ainoa poikkeus oli Heavy Rain, koska siinä ne toimi ja oli näin ainoa “gameplay”. Mutta muissa pelityypeissä kuten juurikin tässä Resident Evil 6:ssa ne on niin turhauttavia. Varsinkin silloin, kun ne tapahtuu selvästi välianimaation aikana jolloin pelaaja yleensä irrottaa kätensä ohjaimista ryypätäkseen mehua tai jotain.

Resident Evil 6 tyypillinen Quick Time Event
QTE:t toimivat PC:llä vielä vähemmän kuin konsolilla

Sitten vielä se, että kun pitäisi reagoida johonkin tappavaan tapahtumaan sekunnin murto-osassa eikä ole mitään hajua mitä pitäisi painella. Varsinkin PC:llä näissä näppäinyhdistelmissä ei ole mitään logiikkaa eikä järjen häivää. Kun pelin kontrollit on muutenkin täyskäännös konsolilta eikä niinkään näppäimistöltä ja hiireltä pelattavaksi suunnitellut. Eli siis nämä QTE:t toimivat vielä vähemmän PC:llä kuin konsolilla.

Olihan näitä jo viidennessä osassakin, mutta ei ihan niin turhautumiseen asti kuin kuutosessa. Tämä on nimenomaan niitä pelin suurimpia ongelmia.

Pelisuunnittelu

Pelisuunnittelusta voisi antaa niin isoja risuja, että alta pois. Pelin kampanja osuus on suunniteltu muka niin elokuvamaiseksi, että oikein järki lähtee siinä kohtaa kun henkikulta lähtee sen takia, että et ehdi reagoimaan johonkin asiaan vain sen takia, että kamera kääntyy pois ja pelaaja menettää hetkeksi hahmon hallinnan. Siinä menee pasmat sekaisin. Vaikka näitä asioita ympärillä tapahtuisikin niin olisi paljon parempi, jos pelin kamera ei hötkyilisi minne sattuu ja hahmon hallinta olisi koko ajan pelaajalla. Peli ei olisi näin katkonaista.

Hyviä puoliakin löytyy aikaisempiin osiin verrattuna ja ne löytyy sitten sieltä itse ampumisen ja aseiden hallinnan puolelta. Viimeinkin pelaaja voi ampua ja jopa ladata aseen ja liikkua samalla, niin vapauttavaa. Ja sitten se, että puoliautomaatilla pistoolilla pystyy ampumaan jossain tapauksissa jopa niin nopeasti kun pystyt liipaisimesta vetämään. Vihdoinkin!

Esimerkiksi en usko, että pystyn vitosta enää pelaamaan, koska se on niin aneemista se pistoolilla ampuminen. Ja sen vuoksi Revelations varmaan jää minulta väliin kokonaan, koska koetin sitä ja siinä oli tämä ongelma. Resident Evil 6:sen jälkeen se vaan tuntuu niin väärältä. Ja todella toivonkin, että tämä on yksi niistä jutuista, mikä tuleviin sarjan peleihin jätetään. Ne ongelmat on siellä muualla.

Ja siitä päästään siihen miksi The Mercenaries-moodi on se tämän pelin suola. Siellä saa ampua sielunsa kyllyydestä eikä juurikaan näe Quick Time Eventtejä tai muita kampanjan idioottimaisuuksia. Joissakin mapeissa toki missä tarvitsee tehdä hyppimistä tasolta toiselle tai kun sprinttaat jonkun objektin vierestä minkä yli hahmo päättääkin hypätä ihan eri suunta mihin olit menossa. Mutta nekin vain niitä typeriä pelisuunnittelu juttuja, joista on päästävä seuraavissa osissa eroon.

Graafinen loisto

Loistaa poissaolollaan. Peli on ikävä kyllä graafisesti jopa heikompi kuin edeltäjänsä vitonen. Ja varsinkin PC:llä vitonen on paljon viimeistellymmän ja viihtyisämmän näköinen paketti. Kutonen tuntuu jotenkin huolimattomalta ja hätäisesti kasatulta rumine tekstuureineen. Toki tämä johtuu osittain antiikkisista konsoleista, jolle tämä peli on alun perin suunniteltu, mutta silti se on erikoista, että sarjan edellinen osa oli paremman näköinen.

Toki pelin hahmot ovat hyvän näköisiä lähes poikkeuksetta, mutta muut objektit ja taustat ovat todella rumia varsinkin jos nostaa kirkkautta, että varsinaisesti näkee ne. Siinä on varmaan yksi syy miksi peli on suunniteltu niin tummaksi. On säästelty resursseja seinien ja objektien tekstuureissa, että saataisiin hahmoista mahdollisimman hyvän näköisiä. Sitä päivää odotellessa, kun taustoihinkin panostettaisiin enemmän. Ehkä taustatkin näyttävät hetken hyvältä seuraavan sukupolven konsoleiden ilmestyttyä. Tämä vaivaa lähes jokaista peliä tänä päivänä.

Aseiden päivitys vs. “skill points”

Yksi Resident Evil –pelien suola on ollut se hetki kun mietitään mitä varusteita ja aseita seuraavaan koitokseen kannattaa ottaa mukaan.­ Muistan ne eeppiset hetket, kun veljeni kanssa pelasin vitosta ja sumplittiin kumpi ottaa snipun ja kumpi haulikon, paljonko herbbejä ja muita parannustarvikkeita.

Kuutosessa tämä kaikki loistaa poissaolollaan ja sen sijaan pelissä kerätään skill pointseja, joilla sitten pystyy ostamaan päivityksiä hahmon eri osa-alueille. Ideana varsin mielenkiintoinen, mutta menee mönkään ja pahasti kun näitä saa vain kolme kerrallaan hahmolle. Vaikka siellä on valittavana vaikka mitä.

The Mercenaries moodissa on omat skillit mistä valita ja siellä niitä saa mukaan vain yhden kerrallaan. Toki se vaatii valitun skillin mukaista strategiaa ja pelitapaa. Mutta silti olisin enemmän täysivaltaisen hahmonkehityksen puolella. Kukin kun saa peliään pelata miten haluaa.

Makuasia tämäkin, mutta itse tykkään aseiden valinnasta ja niiden päivittämisestä paljon enemmän. Yksi asia mikä seuraaviin peleihin saisi tulla takaisin, vaikka sitten yhtä aikaa niiden skill pointsien kanssa.

Lupasin pitää tämän lyhykäisenä niin lopetan tähän vaikka olisi yhtä sun toista sanottavaa pelin AI kaverista ja sen älykkyydestä, mutta kaikki voinee vaan arvata miten se pelaa. Sen verta sanon, että jos peli suunnitellaan co-opiksi niin tekisi sitten edes yksinpeliä varten toimivan AI kaverin. Vitosessa taisi toimi paremmin tämäkin. En oikein muista, koska lähinnä pelasin sitä oikean älyn kanssa. Tein vielä vertailu taulukon pelien vahvuuksista ja heikkouksista.

Resident Evi 5 j 6 plussat ja miinukset

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *