Retro: Resident Evil ennen ja nyt – Historia

On aika kirjoittaa yhdestä jo pätevään ikään päässeestä pelisarjasta, joka on minulle lähellä sydäntä ja se on Resident Evil, joka Japanissa tunnetaan nimellä Biohazard, joka onkin hieman sarjaa enemmän kuvaava nimi. Enpä tiedä miksi ihmeessä tuo nimi piti mennä muuttamaan länsijulkaisuun, vaikka toisaalta näen kuvauksen myös nimessä Resident Evil, vaikka se ei ihan niin selkeä olekaan, kun Biohazard.

Alkuperäinen Resident Evil julkaistiin vuonna 1996 ja olin tulloin 12-vuotias ja peli olikin tuon ikäiselle järkyttävän pelottava. Siihen lisäksi se, että kärsin heikkohermoisuudesta varsinkin nuorempana, koen pelin pelottavaksi vielä nykyäänkin 30 vuoden iässä. Peli oli teknisesti loistava ja näytti todella realistiselta siihen maailmanaikaan esirenderöityine taustoineen, jossa sitten päällä oli polygonigrafiikalla toteutettu pelihahmo sekä viholliset, mutta ei sitä silloin tullut pohdittua mitenkä se oli toteutettu. Se vaan näytti hyvältä ja oli hirvittävä tunnelmaltaan. Tämän lisäksi peli oli vielä pelillisesti hyvä ja haastava. Ei lineaarisesti etenevä peli, kuten valtaosa peleistä vielä 1996.

Ensimmäisen Resident Evil-pelin ensimmäinen zombi ja Chirs Redfield.
Ensimmäisen Resident Evil-pelin ensimmäinen zombi ja Chirs Redfield.

Täydellinen jatko-osa

Kaksi vuotta myöhemmin 1998 julkaistiin Resident Evil 2, joka on täydellinen jatko-osa. Itse pelin konsepti säilyi samana, joten Resident Evil-fanit saivat lisää mistä tykkäsivät, mutta pelin jokaista osa-aluetta oli parannettu. Siinä oli sulavammat kontrollit, enemmän zombeja ja muita vihollisia ruudulla yhtä aikaa. Toiminta ei enää rajoittunut yhteen kartanoon vaan nyt oli tutkittavana palanen Raccoon Cityn kaupunkia, jonka suuruuden luonnissa onnistuttiin kohtalaisen hyvin siihen maailmanaikaan. Ei ollut avoimen maailman 3D-pelejä kuten Grand Theft Auto-sarja vielä, sekä ylipäätään graafinen ulkoasu oli parempi. Myös äänimaailma ja ääniefektit oli hieman pontevampia Resident Evil 2:ssa edeltäjäänsä nähden. Eli toisin sanoen täydellinen jatko-osa, sama konsepti, kaikki parani ja mikään ei huonontunut.

Resident Evil 2 toi lisää zombeja ruudulle ja oli ns. täydellinen jatko-osa. Kuvassa myös Claire Redfield.
Resident Evil 2 toi lisää zombeja ruudulle ja oli ns. täydellinen jatko-osa. Kuvassa myös Claire Redfield.

PlayStation trilogia

PlayStation trilogia täyttyi vuonna 1999 tai meille Eurooppalaisille vuoden 2000 alussa, kun Capcom julkaisi Resident Evil 3: Nemesis -pelin. Henkilökohtaisesti en ole tätä peliä pelannut muuta, kun japaninkielisenä, mutta se ei periaatteessa näissä peleissä niinkään haittaa, koska pelin dialogi on kuitenkin englanniksi ääninäytelty, joten pysyy hyvin kärryillä. Kolmas osa on alkuperäisen trilogian heikoin osa monen Resident Evil-fanin ja myös minun mielestä. Se vain oli niin samanlainen, kun edellinen osa, mutta siinä pelattiin Jill Valentinella ja oikeastaan ainut mullistava uudistus oli se, että B.O.W, joka on nimetty Nemesikseksi jahtaa sinua pitkin pelin kulkua ja se kohdataankin muutamaan otteeseen pelin aikana.

Code: Veronica

Resident Evil Code: Veronica julkaistiin vuonna 2000 Sega Dreamcastille sekä myös myöhemmin PlayStation 2:lle ja GameCubelle Dreamcastin huonon menestyksen ja Segan sellaisenaan kuoleman johdosta. Code: Veronica on viimeinen alkuperäistä Resident Evil pelityyliä käyttävä Resident Evil-peli sillä erotuksella, että esirenderöityjen taustojen sijaan siinä käytettiin täysin 3D-renderöityjä reaaliaikaisia taustoja ja kamerakulmatkaan eivät olleet enää täysin fiksattuja vaan oman termini mukaan semi-fixed (katso minun ”Neljä asiaa jotka pelastaa Resident Evil 7:n -video).

residentevilcv
Code: Veronica esitteli sarjassa täysin kolmiulotteiset taustat esirenderöityjen sijaan, mutta säilyttäen alkuperäisen pelityylin tehden pelistä uniikin.

Code: Veronica oli alun perin alkuperäisen trilogian kolmas osa, mutta Capcomilla oli Sonyn kanssa sopimus jonka mukaan heidän täytyi julkaista PlayStationille kolme Resident Evil-peliä numeroituna, joten Resident Evil 3: Nemesis on virallisesti sarjan kolmas osa ja Code: Veronica on käytännössä spin off, mutta kuitenkin yleisesti lasketaan pääsarjan peliksi tästä huolimatta.

Moderni aika

Modernin Resident Evil-pelin aikakausi alkaa GameCubella vuonna 2005. Vaikka moni pitääkin tästä pelistä, jota en henkilökohtaisesti tajua miksi, mutta tiedän suurimman syyn siihen. Tämä oli täysin uusi pelityyppi vuonna 2005 ja peli oli graafisesti aivan mahtava GameCubella. Ihmiset lähinnä nauttivat tästä uudesta pelityypistä, johon oli lätkäisty Resident Evil nimi kanteen. Toki olihan Resident Evilin alkuperäinen luoja Shinji Mikami luomassa myös tätä, mutta minun mielestäni Resident Evilin alamäki alkoi nimenomaan tästä pelistä ja kerron seuraavassa miksi.

Resident Evil 4 on siis ensimmäinen peli, joka ei ole enää perinteinen fiksatuilla kamerakulmilla pelaava peli, jotka ovat osa mikä loi sitä kauhua peliin. Ensimmäistä kertaa myös hitaat perinteiset zombit loistavat poissaolollaan ja tilalla on ensimmäistä kertaa vihollisina älykkäistä ihmisiä jotka ovat nopeita ja käyttävät aseita. Tästä on lyhyt matka enää Resident Evil 5:seen (2009), jossa viholliset käyttävät jo sinkoja ja miniguneja tai sarjan viimeisimpään osaan Resident Evil 6:seen (2012), jossa viholliset on varustettu rynnäkkökivääreillä ja hyökkäyshelikoptereilla (katso videoni missä pelaan Resident Evil 6:sta 4K:na).

En nyt väitä, että Resident Evil 4 olisi vielä ollut yhtä kelvoton peli, kun kaksi viimeisintä, mutta ei käy kieltäminen, että nykyinen suunta alkoi nimenomaan tästä pelistä ja siihen vielä Call of Dutyn ilmiömäinen menestys, kakku josta myös Capcom halusi palasen ja yritti sitä ikävä kyllä ottaa minun mielestäni heidän parhaimmalla nimikkeellään Resident Evil.

Ei niin huonoa etteikö jotain hyvääkin. Resident Evil 4 vaikka ei olekaan enää oikea Resident Evil-peli oli sentään vielä hyvä kauhupeli. Viitosen taas jotenkuten pelastaa kahden pelaajan yhteistyö olettaen, että saat jonkun pelaamaan sitä kanssasi, sekä myös The Mercenaries-moodi, joka on itse asiassa erittäin hauskaa viihdettä. Nämä molemmat ominaisuudet ovat myös Resident Evil 6:sen pelastava tekijä. Yksinpelinä nämä kaksi viimeisintä ovat ala-arvoisia tuotoksia, lukuun ottamatta Resident Evil 5:sen DLC:tä ”Lost In Nightmares”, joka oli ihan oikeasti pelottava ja karmea, hyvällä tavalla. Capcomilta vaan erittäin törkeä veto olla julkaisematta Resident Evil 5:sen DLC:tä PC:llä.

Resident Evil 5:sen parasta antia oli Lost In Nightmare DLC, jota ei ikävä kyllä PC-pelaajat ikinä päässeet kokemaan.
Resident Evil 5:sen parasta antia oli Lost In Nightmares DLC, jota ei ikävä kyllä PC-pelaajat ikinä päässeet kokemaan.

Tulevaisuus

En käsitellyt tässä artikkelissa sarjan spin offeja ollenkaan kuten Revelations -sarjaa, joka saa pian jatkoa ja toivottavasti jatkaa Revelationsin viitoittamalla paremmalla, ei täydellisellä, mutta kuitenkin paremmalla tiellä verrattuna pääsarjan muutamaan edelliseen peliin ja toivonkin todella, että Resident Evil palaisi vielä juurilleen ja minusta tuntuukin, että juuri sitä jäätä Capcom kepillä koitteleekin Resident Evil Remaster HD:n kanssa, joka on siis HD remasterointi vuoden 2002 GameCubelle ilmestyneestä täysin uusiksi tehdystä versiosta alkuperäisestä pelistä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *